شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

۱۵ مكان ديدني استانبول كه نبايد از آنها غافل شويد.

خريد آنلاين بليط هواپيما ارزان و بدون واسطه

۱۵ مكان ديدني استانبول كه نبايد از آنها غافل شويد.

۶۰ بازديد

در اينجا ۱۵ مكان ديدني در استانبول كه حتماَ ارزش امتحان كردن دارند را بدون ترتيب خاصي در اختيارتان قرار مي دهيم. ملاك انتخاب اين ۱۵ مكان ديدني صرفاَ بر اساس محبوبيت آنها نيست، بلكه بر اساس اين است كه ارزش ديدن يا تجربه كردن را دارند. به عنوان مثال “مسجد آبي” (Blue Mosque) در اين ليست حضور ندارد ولي به جاي آن مكان ديدني متفاوتي را پيشنهاد مي دهيم. هدف ديگر از تهيّه ي اين ليست جلب توجه شما به مكانهاي ديدني ارزشمندي است كه اغلب در هنگام برنامه ريزي براي سفر به استانبول، ناديده گرفته مي شوند.

كشتي سواري در تنگه ي بسفر

سفر به استانبول بدون كشتي سواري در تنگه ي بسفر كامل نيست. علاوه بر اينكه يك نماي كلي زيبا از شهر پيش روي شما قرار دارد، هر دو سواحل آسيايي و اروپايي اين آبراهه ي مشهور مكان هاي ديدني بسياري دارند از قبيل كاخ هايي به قدمت چند قرن و عمارت هاي بزرگ و با شكوه.

براي انتخاب سفر دريايي چند گزينه داريد: مسير كوتاه (تا دومين پل معلّق شما را مي برد و برميگرداند.) ، مسير طولاني (تا درياي سياه شما را مي برد و برميگرداند.) و در نهايت سفر دريايي در زمان غروب آفتاب كه در تابستان برگزار مي شود. مورد آخر احتمالاَ زيباترين تجربه ي سفر دريايي شما خواهد بود. اگر اين اوّلين تجربه ي شماست، مورد دوم را پيشنهاد مي كنيم و اگر از لحاظ وقت تحت فشار هستيد، گزينه ي اوّل مناسب شرايط شماست.

 

اياصوفيه

اين بناي پر زرق و برق كه در ابتدا كليسا بوده و سپس تبديل به مسجد و در نهايت تبديل به موزه شده، يكي از بزرگترين دستاوردهاي معماري در جهان است. پس از سال ها مرمّت، ديگر اثري از داربست در اطراف اين بنا مشاهده نمي شود و شما مجذوب شكوه و جلال اين بناي تاريخي مي شويد.

هنگامي كه در وسط شبستان بزرگ و زير گنبدي به ارتفاع ۶۵ متر و گستره ي ۴۳ متر مي ايستيد، حيرت زده خواهيد شد. پس از بالا رفتن از مسيري مارپيچ به نگارخانه ي اين بنا خواهيد رسيد و در آنجا شاهد موزاييك هايي پر زرق و برق از دوره ي بيزانس خواهيد بود. (مانند اثر مسيح در كنار امپراطور كنستانتين نهم و همسرش ملكه زوئي)

istanbul

كاخ توپكاپي

كاخ توپكاپي به حق يكي از بهترين اماكني است كه نمي توانيد در سفر به استانبول آن را از دست دهيد. اين مجموعه از كوشك ها و عمارت ها كه شامل چهار حياط سرسبز است، براي مدّت تقريباَ نيم قرن محل اقامت اصلي چند نسل از سلاطين و حاكمان بوده است.

جاذبه هاي كاخ توپكاپي شامل حرمسرا، چادري آراسته براي زنان پادشاه، گنجينه اي كه در آن جواهرات سلطنتي نگه داري مي شود (شامل خنجر معروف توپكاپي) و اتاق اسلحه كه نشان دهنده ي مهارت در ساخت و زيبايي آثار عثماني ها در صنايع دستي است، حتّي هنگام ساخت شمشير و كمان.

همچنين براي اينكه نمايي خيره كننده از درياي مرمره، تنگه ي بسفر و شاخ طلايي داشته باشيد، پياده روي تا انتهاي مسير را فراموش نكنيد.

 

باسيليكا سيسترن (قصر غرق شده)

استانبول نه نتها در روي زمين جذاب و شگفت انگيز است، بلكه در زير زمين هم آثار حيرت انگيزي مانند قصر غرق شده دارد. اين اثر عالي از مهندسي دوره ي بيزانس يك آب انبار ديدني و جذاب است كه در زمان هاي دور آب آشاميدني را به وسيله ي رشته اي از قنات ها از بلغارستان كنوني به استانبول مي آورد.

نور كم و پخش موسيقي كلاسيك همراه با صداي پس زمينه ي چكيدن آب باعث مي شود عده اي آن را محيطي رمانتيك و عده اي ديگر آن را اندكي ترسناك توصيف كنند.

با قدم زدن در مسيرهاي پياده روي، ماهي هايي را در اطراف مشاهده مي كنيد كه در بين ۳۳۶ ستون اين بنا شنا مي كنند. پس از رسيدن به انتهاي مسير سر “مدوسا” (يكي از شخصيت هاي خيالي يونان باستان) را مشاهده مي كنيد كه به صورت وارونه به عنوان پايه ي يكي از ستون ها به كار رفته است.

 

موزه ي باستان شناسي

گردشگران معمولاَ از بازديد اين موزه صرف نظر مي كنند و اين موضوع مايه ي افسوس است. موزه ي باستان شناسي، گوهري پنهان در قلب استانبول است كه يكي از غني ترين مجموعه هاي آثار باستاني كلاسيك را نمايش مي دهد.

جاذبه هاي اصلي اين موزه عبارتند از تابوتي شگفت انگيز از اسكندر كبير كه مراحل مهم زندگي اش را به تصوير مي كشد، كاشي هاي زيباي آبي رنگ از محراب “قرامان” (در جنوب تركيه واقع است.) ، كاشي كاري زيباي خود عمارت و معاهده ي قادش (بازمانده اي از يكي از اولين معاهده هاي صلح جهان). در رابطه با سرگرمي بچه ها هم نگران نباشيد زيرا در قسمت كودكان مدلي از اسب تروآ وجود دارد كه آنها را سرگرم خواهد كرد.

دسترسي به موزه ي باستان شناسي از طريق حياط اول كاخ توپكاپي يا از طريق پارك Gülhane امكان پذير است.

 

موزه ي هنرهاي اسلامي و تركي

اين موزه بسيار بيشتر از آنچه كه نامش نشان مي دهد هيجان انگيز است. محل استقرار آن كاخ سابق ابراهيم پاشا (با استعداد ترين وزير اعظم سلطان سليمان) و مشرف به ميدان اسب دواني مي باشد. در اين موزه بيش از ۴۰ هزار قلم شيء به نمايش درآمده است.

هر اتاق بر يك دوره ي مشخص از تاريخ جهان اسلام تمركز دارد و همچنين منعكس كننده ي زندگي روزمره ي مردم تركيه از قرن هشتم تا نوزدهم ميلادي مي باشد. ويژگي هاي اصلي اين موزه عبارتند از مجموعه اي مشهور و جهاني از فرش هاي غول پيكر كه از سقف آويزان شده اند، بازسازي يك خيمه ي قديمي متعلق به عشاير و در نهايت يك قهوه خانه ي سنتي تركيه اي آرام و دنج كه در آن قهوه ي ترك را روي آتش هيزم دم مي كنند.

 

بازار بزرگ

در بازار بزرگ استانبول مي توانيد بسياري از مايحتاج خود را با قيمتي مقرون به صرفه تهيّه كنيد. اين بازار با وجود قدمت بيش از ۵۰۰ ساله همچنان يكي از بزرگترين بازارهاي سرپوشيده در جهان است. ۶۰ خيابان موجود در آن دربرگيرنده ي حدوداَ ۵۰۰۰ مغازه، ۶۰ رستوران، ۱۸ فواره، ۱۲ مسجد و حتّي يك مدرسه مي باشد.

بر خلاف ادعاي برخي، اين بازار تنها مورد مراجعه ي توريست ها نيست. مردم محلي همه روزه اينجا خريد مي كنند امّا شانس آنها براي چانه زني و تخفيف گرفتن بيشتر است. بازار بزرگ استانبول به خاطر فرش ها، محصولات چرمي، سراميك، سوغات و جواهراتش بسيار مشهور است.

grand-bazaar.jpg.653x0_q80_crop-smart

احتمال اينكه در شلوغي بازار گم شويد زياد است، پس قبل از آنكه سرگردان شويد سعي كنيد به خاطر داشته باشيد كه از كدام قسمت وارد شده ايد.

 

مسجد سليمانيه

به جاي “مسجد آبي” كه بنايي نمادين و معروف است، ما اين مسجد كه كمتر مشهور است را پيشنهاد مي كنيم. اين بنا زيباترين و تأثيرگذارترين مسجد استانبول است و همه روزه توسط هزاران توريست مورد هجوم قرار نمي گيرد!

مسجد سليمانيه توسط معمار مشهور، سينان، براي سلطان سليمان طراحي شده و اداي احترامي باشكوه به هر دوي اين افراد است. اين مكان در واقع خيلي بيشتر از يك محل براي عبادت است. مجموعه ساختمان هاي آن شامل بيمارستان، آشپزخانه، مدرسه و غيره مي باشد. بازديد از آرامگاه “سلطان سليمان” و “خرم سلطان” در پشت قبرستان، بازديد از مقبره ي “سينان” در خارج از مجموعه و صرف غذاي سنتي Kuru Fasulye در يكي از چندين رستوران آن منطقه را فراموش نكنيد.

 

كليساي چوره / موزه ي كاريه

يكي ديگر از ۱۵ مكان ديدني استانبول،كليساي چوره، كليساي نجات دهنده ي مقدس يا موزه ي كاريه فضايي متفاوت از ساير موارد پيشنهادي داشته ولي قطعاَ ارزش بازديد را دارد. اين بنا در منطقه ي چوره (Edirnekapi) و در نزديكي ديوارهاي شهر قديمي استانبول واقع شده و يكي از شگفت انگيزترين بناهاي مذهبي شهر مي باشد.

ديوارها و سقف اين كليسا با موزاييك هايي خيره كننده از دوره ي بيزانس و نقاشي هاي ديواري شگفت انگيزي آراسته شده است. برخي از آنها به عنوان مهمترين آثار از نوع خود در دنياي مسيحيت شناخته مي شوند.

هنگام حضور در اين كليسا مي توانيد از بازديد بقاياي ديوار قديمي شهر (مربوط به قرن پنجم ميلادي) و خانه هاي چوبي دوره ي عثماني لذت ببريد.

 

كاخ دلماباغچه

در يك كلام، اين كاخ شگفت انگيز است! دانستن چند واقعيت راجع به اين بنا، منظور ما را روشن مي كند. اين كاخ بسيار بزرگ است! ۶۰۰ متر طول آن است. شامل ۲۸۵ اتاق و۴۳ سالن مي باشد. در سال ۱۸۵۶ توسط سلطان عبدالمجيد و براي اثبات اينكه افول امپراتوري عثماني بي اساس است، ساخته شد. در حالي كه نتيجه ي اين ساخت و ساز دقيقاَ برعكس بود.

1583

در ساخت اين كاخ از هيچ زرق و برق و هزينه اي صرف نظر نشده است. اين مورد را مي توان در استفاده ي بيش از اندازه از طلا، كريستال و سنگ مرمر مشاهده كرد. ويژگي هاي قابل توجه بنا شامل راه  پله هايي كه توسط كريستال باكارات (فرانسوي) تزيين شده ، حمام اصلي و سالن تشريفات با لوستر ۴ و نيم تني آن مي باشد كه هر كدام از آنها به تنهايي شما را تحت تأثير قرار مي دهد.

پس از پيدايش كشور فعلي تركيه، آتاتورك اين كاخ را به عنوان خانه ي خود برگزيد و در همين كاخ در ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ در ساعت ۰۹:۰۵ درگذشت. به عنوان اداي احترام، تمام ساعت هاي قصر آن زمان را نشان مي دهند.

 

برج گالاتا

يكي از بهترين نقاط شهر براي داشتن يك نماي ۳۶۰ درجه (پانوراما) برج گالاتا مي باشد. در هواي روشن و صاف حتّي مي توانيد جزاير پرنسس را از بالاي اين برج ۶۰ متري ببينيد. يك كافه/رستوران با چشم اندازي زيبا در طبقه ي نهم اين برج قرار دارد.

اگر نمي خواهيد وقت خود را در رستوران برج بگذرانيد، گزينه هاي جذابي در پايين برج چشم انتظار شما هستند! پياده روي در خيابان هاي دنج اطراف برج در محله ي گالاتا و صرف نوشيدني و غذا در يكي از ده ها رستوران موجود، گزينه ي جايگزين مناسبي مي باشد. علاوه بر اينكه تجربه ي لذّت بخشي خواهيد داشت، از لحاظ مالي هم براي شما مقرون به صرفه تر خواهد بود.

galata-tower

بِبِك و اُرتاكُي (Bebek and Ortaköy)

ببك و ارتاكي دو دهكده در تنگه ي بسفر مي باشند كه كمتر در ميان توريست ها شناخته شده اند.

ببك محله اي بسيار سرزنده و سرسبز و ثروتمند در همسايگي بسفر است. مردم محلي به خوبي آن را مي شناسند و اغلب در طول تعطيلات آخر هفته از آن بازديد مي كنند. يك برنامه ي نيم روزه ي مفرح و نشاط آور در اين محل مي تواند شامل صبحانه ي دير وقت همراه با چشم اندازي خيره كننده، پياده روي در تفرجگاه ساحلي و در نهايت صرف نوشيدني لذّت بخش در يكي از چندين كافه ي موجود باشد. عده اي هم دير وقت به اين محل مراجعه مي كنند و از فعاليت ها و سرگرمي هاي شبانه ي موجود در آن استفاده مي كنند.

1439379-ortakoy-cami

اگر در تور تنگه ي بسفر شركت كنيد، به احتمال زياد از ارتاكي بازديد خواهيد كرد. مسجد دنج و زيباي آن در نزديكي ساحل قبل از پل اول خودنمايي مي كند. مورد ديگري كه توجه بسياري را جلب مي كند، يكشنبه بازار صنايع دستي آن است. همچنين تعداد زيادي كافه و رستوران در خيابان هاي سنگ فرش شده و بدون خودروي ارتاكي آماده ي پذيرايي از گردشگرانند.

 

بازديد از بازارهاي محلي

غذاهاي تركي بسيار غني مي باشند و طعم هاي گوناگوني از قارّه ها و فرهنگ هاي گوناگون را با يكديگر تركيب مي كنند.

تمام اين غذاها به وسيله ي مواد اوّليه ي تازه پخته مي شوند. موادي كه شما هم مي توانيد بهترين نوع آنها را از بازارهاي محلي استانبول خريداري كنيد. اين بازارهاي شهري (پازار) مي توانند در نگاه اول خسته كننده به نظر برسند، ولي مطمئن باشيد كه استقبال گرمي از سوي غرفه داران دريافت خواهيد كرد. هر چند برقراري ارتباط ممكن است اندكي دشوار باشد، ولي تجربه اي گرانبها خواهيد داشت.

 

ماساژ و شستشو در حمام سنتي

هيچ چيز به اندازه ي تجربه ماساژ در حمام هاي سنتي تركيه بدن شما را سرحال نمي آورد. فقط تصور كنيد چنين تجربه اي را پس از يك روز طولاني همراه با پياده روي فراوان داشته باشيد: هيچ چيز غير از يك پارچه ي پنبه اي بر بدنتان نيست. در ابتدا در يك اتاق پر از بخار و با دراز كشيدن روي سنگ مرمر گرم به آرامش مي رسيد، در حالي كه انعكاس آب در حال جريان به گوش شما مي رسد. سپس بدنتان به وسيله ي كف صابون مورد شستشو و مالش قرار مي گيرد و بعد تا زماني كه پوستتان صاف و نرم شود شما را ماساژ مي دهند.

چندين حمام در استانبول در دسترس اند. از قديمي ترين آنها (كه اخيراَ بازسازي شده) حمام خرم سلطان اياصوفيه و ديگري حمام كيليچ علي پاشا مي باشد. اوّلي سمت راست ميدان سلطان احمد است و دومي در Tophane-Karaköy كه چندان از استانبول مدرن امروزي دور نيست قرار دارد.

 

تفريحات شبانه در استانبول

تفريحات شبانه ي استانبول مي تواند با ديگر مقاصد مهم توريستي جهان به رقابت بپردازد. مي توانيد از اجراي زنده ي موسيقي محلي لذت ببريد در حالي كه نوشيدني مورد علاقه ي خود را مي نوشيد، در كنسرت ستاره هاي فعلي و گذشته ي موسيقي جهان شركت كنيد و يا تمام شب را در سالن هاي روباز در اطراف تنگه ي بسفر در حالي كه از چشم انداز ۳۶۰ درجه ي بر روي پشت بام لذت مي بريد، بگذرانيد. استانبول همه را در اختيار شما مي گذارد

istanbul (1)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.