از قديم الايام، فصل بهار و هواي خوب اين زمان، بهترين فرصت براي آن دسته از افرادي است كه بچه ي مدرسه اي ندارند و همچنين مسافرت نوروزي خود را در به روزهاي بعد از تعطيلات موكول كرده اند تا با خيال راحت و ارامش كامل به سفر بروند. در اين گزارش براي شما عزيزان، اطلاعاتي جالبي درباره ي جزيره ي شگفت انگيز قشم و سفر به آن را فراهم آورده ايم؛ چنانچه شما هنوز برنامه اي براي سفر خود در ذهن نداريد و در اين باره تصميم گيري نكرده ايد، شايد با خواندن اين گزارش جامع، سفر به قشم را ترجيح دهيد.

در شهر بندري درگهان ارزان خريد كنيد!

 

 درگهان قشم

 

به شما پيشنهاد مي كنيم قبل از رسيدن به جزيره ي قشم، سري هم به شهر بندري درگهان در مسير خود بزنيد! شهر بندري درگهان در قسمت غربي شهر قشم و نيز در فاصله ي 30 كيلومتري اين شهر واقع شده است؛ شهر درگهان از توابع بخش مركزي شهرستان قشم مي باشد. شهر تجاري درگهان از روزگاران گذشته، به عنوان مركز تجاري جزيره ي قشم و همچنين مهمترين بندرگاه در اين نواحي بوده است. لازم به ذكر است درگهان با داشتن مراكز تجازي مشهور و نيز متعدد، حتي در ايام تعطيل سال، ميزبان تعداد زيادي از مسافران و گردشگران از اقصي نقاط كشور مي باشد؛ به طوري كه گاهي عده اي از مسافران تنها براي تماشاي غروب زيبا و به ياد ماندني اين شهر بندري و همچنين خريد از مراكز گوناگون تجاري اين شهر، به جزيره ي زيباي قشم سفر مي كنند.

مردم و اهالي محلي شهر بندري درگهان، بسيار مهربان، خونگرم و همچنين مهمان نواز مي باشند و حتي در ميان اهالي بومي جزيره ي قشم و استان هرمزگان به انسان هاي مهربان و ريوف مشهور هستند. فراموش نكنيد سفر به شهر درگهان و آشنايي و برخورد با مردم محلي اين شهر، باعث مي شود تا مدت هاي طولاني لذت رفتار خونگرم آن ها در ياد و خاطر شما باقي بماند.

چنانچه دوست داريد در سفر خود، لذت يك خريد خوب را تجربه نماييد؛ فراموش نكنيد حتما سري به مهمترين مراكز تجاري خريد شهر درگهان بزنيد. برخي از اين مراكز تجاري عبارتند از بازارهاي مرواريد، دو دلفين، نگين، صدف، زمرد و اطلس كه البته اين مراكز در كنار بازار بزرگ و قديمي شهر درگهان قرار گرفته اند. در اغلب اين بازارهاي تجاري، محل و مركزي نيز براي استراحت فراهم آمده است تا مسافران خسته شده از خريد و گشت و گذار، فرصتي براي استراحت يافته و ساعتي هر چند كم در اين مراكز نشسته و استراحتي نمايند.

جاذبه ها و ديدني هاي جزيره ي زيباي قشم

هنگامي كه توانستيد از لذت خريد در شهر درگهان دل بكنيد! به سمت جزيره ي قشم حركت كنيد. شهر زيباي قشم در فاصله ي 30 كيلومتري اين شهر واقع شده است. جزيره ي قشم ساحل بسيار زيبا و منحصر به فردي دارد. علاوه بر اين مي توان گفت بازارهاي تجاري جزيره ي توريستي قشم با اين وجود كه بسيار مدرن و جديد هستند و بيشتر مغازه هاي اين بازارها، به فروش برندهاي مشهور و معتبر اختصاص دارد اما باز هم خريد از اين بازارها با قيمت هاي خاص و باورنكردني شان براي همه افراد خانواده مي تواند پر هيجان و لذت بخش باشد؛ پس به شما توصيه مي كنيم تا تمام خريد هاي خود را در شهر درگهان انجام ندهيد! و در برنامه ي سفر تور قشم خود براي بازار ها و پاساژ هاي بزرگ و مدرن جزيره ي قشم نيز فرصتي اختصاص دهيد.

به شما پيشنهاد مي كنيم پس از خستگي هاي ناشي از گشت و گذار و خريد! شب را كنار ساحل آرام دريا بگذرانيد و از نسيم لذت بخشي كه به خنكي به صورت شما ميوزد، لذت ببريد. همچنين شما مي توانيد با جمع كردن مرجان هاي موجود در كنار ساحل و نيز صدف ها، خود را سرگرم كنيد و از ساعات خود لذت ببريد. اما فراموش نكنيد كه مواظب خطر گاز گرفتن خرچنگ هاي موجود در ساحل و جامانده از جزر و مد دريا باشيد كه با سرعت در حال حركت از كنار ساحل هستند!

 

تور قشم

غارهاي نمكي جزيره ي قشم

فراموش نكنيد پس از گشت و گذار در بازارها و پاساژها، نوبت به طبيعت گردي مي رسد! براي تماشاي جاذبه هاي طبيعي و زيباي جزيره ي شگفت انگيز قشم، در اولين قدم به شما پيشنهاد مي كنيم از شهر كه بيرون زديد، به غارهاي نمكي حتما سري بزنيد! كوه گنبدي شكل نمكدان و غارهاي نمكي به موازات ساحل جنوبي جزيره و در فاصله اي در حدود 90 كيلومتري شهر قشم واقع شده است.

چنانچه از دور به اين كوه نگاه كنيد، رگه هاي سفيد رنگي بر روي آن ميبينيد كه اين رگه هاي در واقع نمك هستند. در داخل اين كوه نمك، تعداد زيادي غارهاي زيبا خواهيد ديد كه براي ديدن اين غارها بايستي مسافتي در حدود 2 كيلومتر را پياده روي كنيد. اما اصلا نگران نباشيد! زيبايي غارها، ارزش اين پياده روي را دارد. در اعماق فضاي تاريك اين غارهاي نمك، استالاكتيت هاي بلورين از جنس نمك وجود دارد؛ اما فراموش نكنيد براي ديدن اين مناظر زيبا و شگفت انگيز، بايستي حتما چراغ قوه اي پر نور و مناسب به همراه داشته باشيد.

همچنين سقف غارهاي نمك با قنديل هاي مرمري از جنس نمك پوشيده شده است كه اين ها نيز منظره اي زيبا و منحصر به فرد را به وجود آورده است. علاوه بر اين در كف اين غارها، جريان آب نمكي نيز وجود دارد كه از ديگر منظره هاي ديدني جزيره ي قشم به شمار مي آيد. پيشنهاد مي كنيم اگر توانستيد كمي نمك براي خود از اين غارها برداريد! اهالي منطقه و مردم محلي بر اين موضوع اعتقاد دارند كه نمك هاي موجود در اين كوه نمكدان از آن دسته نمك هايي هستند كه براي تغذيه بسيار مناسب مي باشند. لازم به ذكر است در تركيب نمك هاي موجود در اين غارها، عناصر ديگري همچون منيزيم نيز وجود دارد.

به همين دليل اين نمك ها، به عنوان نمونه اي از نمك هاي خالص و طبيعي و همچنين نمك هايي ويژه براي ورزشكاران حرفه اي مورد استفاده قرار مي گيرد. امروزه براساس تحقيقات علمي و همچنين نظر پزشكان، ماندن در غارهاي نمكدان و همچنين تنفس در داخل اين غارها مي تواند كمك موثر و شاياني در بهبود بيماران داراي ناراحتي هاي تنفسي و نيز مبتلا به آسم داشته باشد

 

قار نمكي قشم.

بازديد از آب شيرين كن هاي طبيعي دريا را فراموش نكنيد!

در جزيره ي قشم، جنگل هاي حرا به عنوان يكي از مهمترين زيستگاه هاي طبيعي پرندگان مناطق گرمسيري مي باشد. جنگل هاي حرا  به دليل شهرت بين المللي خود، سالانه ميزبان تعداد بيشماري از مسافران داخلي و خارجي مي باشد كه از سراسر نقاط جهان به اين جزيره سرازير مي شوند! دانستن اين نكته نيز جالب است كه كه حرا به معني درختي آب شور زي است كه به هنگام مد آب دريا، به زير آب فرو مي رود.

به دليل خاصيت تصفيه كنندگي كه در پوست درخت حرا وجود دارد، آب شور دريا را جذب مي كند و سپس نمك اين آب را تصفيه مي كند. درخت حرا را در واقع مي توان يك كارخانه ي آب شيرين كن خدادادي و طبيعي نام نهاد. چنانچه به جزيره ي قشم سفر كرديد چه با تور هوايي قشم و چه به صورت شخصي و مشتاق به ديدار درختان حرا بوديد؛ بايستي در ابتدا به تنگه ي خوران كه در بين بخشي از استان هرمزگان و نيز جزيره ي قشم واقع شده است، برويد. (فاصله ي بين بندر خمير و قسمت شمالي جزيره ي قشم)

همانطور كه در بالا نيز ذكر شد، جنگل هاي حرا به عنوان مهمترين زيستگاه پرندگاه مهاجر مناطق گرمسيري شناخته شده است. همچنين قسمت جزر و مدي اين جنگل ها، زيستگاه بسيار مناسب و طبيعي  براي سخت پوستان، نرم تنان و همچنين ماهيان را به وجود آورده است كه علاوه بر اين موضوع، اين منطقه منبع غذايي مهم و اساسي براي پرندگان وحشي و نيز ماهيان منطقه نيز مي باشد. ديدار و تماشاي جنگل هاي شگفت انگيز حرا، تجربه اي جديد و خاطره اي به ياد ماندني را در ذهن دوست داران طبيعت شكل مي دهد. چنانچه به جزيره ي قشم سفر كرديد؛ ديدار از جنگل هاي حرا را فراموش نكنيد!

لاك پشت هاي دريايي را حتما ببينيد!

بيشتر افراد و شايد حتي خود ما، شايد لاك پشت هاي سبز دريايي را فقط در فيلم ها و تلويزيون ديده باشيم! اما اگر دوست داريد اين جانور دريايي سبز رنگ را از نزديك ببينيد مي توانيد با سفر به جزيره ي قشم، آن ها را در آب هاي جزيره ي قشم، لارك و جزيره ي هنگام و همچنين در شرق لافت و تنگه ي خوران بينييد! به شما توصيه مي كنيم بهترين منطقه براي ديدن اين موجودات، ساحل شني روستاي شيب دراز در فاصله ي45 كيلومتري شهر قشم، مي باشد؛ پس سفر به اين منطقه را نيز از ياد نبريد! و اگر با تور قشم به سفر رفته ايد از راهنماي تور بخواهيد شما را به آنجا نيز ببرد.

جزيره ي قشم از مناطق مناسب و دلخواه براي لاك پشت هاي دريايي سبز رنگ است؛ اين لاك پشت هاي زيبا و همچنين بزرگ! هر ساله از اوايل اسفند ماه تا اوايل فصل تابستان، تخم گذاري مي كنند. چنانچه دوست داريد اين صحنه را از نزديك ببينيد به شما توصيه مي كنيم شب هنگام به اين منطقه رفته و چند ساعتي را آرام در يك گوشه ي تاريك بنشينيد تا شانس ديدن يكي از اين لاك پشت ها را به دست آوريد.

تور قشم

جزيره ي زيباي دلفين ها

در قسمت جنوبي جزيره ي قشم، جزيره ي مرجاني و زيباي هنگام قرار گرفته است كه اين جزيره به دليل شنا كردن دلفين ها در نزديكي ساحل اش، به جزيره ي دلفين ها مشهور و معروف شده است. همچنين آب هاي ساحل كناري جزيره ي هنگام، پر از ماهي هاي گورخري كوچك، زيبا و منحصر به فرد مي باشد كه اين اتفاق در كمتر جايي از آب هاي ديگر اين كشور ديده مي شود.

ماهي هاي كوچك گورخري معمولا هميشه در كنار ساحل دريا و در قسمت عميق اين ساحل شنا مي كنند. يادتان باشد براي رفتن به اين جزيره! بايستي ابتدا از مسير خط ساحلي جنوبي جزيره ي زيباي قشم به روستاي شيب دراز رفته و از آنجا سوار قايق هاي مخصوص و مناسبي شويد كه شما را به ديدن دلفين ها و نيز گشت و گذار در دورتادور جزيره ي دلفين ها خواهند برد.

البته لازم به ذكر است كه شايد شانس با شما يار نباشد! و روزي كه قرار است به ديدن اين پستانداران زيبا و فوق العاده باهوش مي رويد، دلفين ها آنجا نباشند! اما هرگز نااميد نشويد و شما مي توانيد براي بار ديگر و اين بار صبح زود بخت خود را امتحان كنيد. ساكنان و مردم محلي روستاي شيب دراز بر اين باورند و كه براي ديدن اين پستانداران باهوش، يعني دلفين ها بايستي صبح زود به دريا برويد.

 

دلفين قشم

جزاير منحصر به فرد و شگفت انگيز ناز

در نزديكي سواحل شرقي جزيره ي قشم، جزيره ي ناز واقع شده است كه اين جزيره از ساحل فاصله اي در حدود 1 كيلومتري دارد. جزيره ي شگفت انگيز ناز از دو جزيره ي كوچك تر تشكيل شده است كه مردم محلي و بوميان منطقه اين دو جزيره را، دو كرده مي نامند. در جزيره ي ناز، كسي سكونت ندارد و تنها ماهيگيران محلي به آنجا مراجعه كرده و مكان استراحتگاه و چند سايبان كوچك براي خود ساخته اند. اگر با تور قشم به سفر قشم رفته ايد پيشنهاد مي كنيم از راهنماي تور خود بخواهيد شما را به اين جزاير نير ببرند.

جزيره ي ناز به اين دليل شگفت انگيز خوانده مي شود كه كف اين جزيره، كاملا صاف و يكدست مي باشد و همچنين جزيره فاقد ساحل شني است و اطراف آن نيز با ديوارهايي صخره اي به ارتفاع 5 تا 10 متر پوشيده شده است. لازم به ذكر است به هنگام جزر دريا و در نتيجه پس روي كامل آب دريا به عقب، براي مدتي هر چند كوتاه مسير باريكي از خشكي، جزيره ي ناز را به ساحل زيباي قشم وصل مي كند.

هر چند مدت زمان وقوع اين اتفاق، بسيار كوتاه است اما در همين مدت زمان كم نيز مي توان با رفتن بر بلنداي جزيره ي ناز، جزيره ي لارك، تنگه ي هرمز و همچنين زيبايي هاي پهنه ي آبي خليج فارس را به تماشا نشست. جزيره ي زيباي ناز، مكان منحصر به فرد و هيجان انگيزي است براي كساني كه اين پديده ي طبيعي و همچنين خارق العاده را براي نخستين بار مي خواهند از نزديك به تماشا بنشينند.

زيبايي و آرامش موجود در سواحل ناز، وجود صدف ها، عروس هاي دريايي زيبا و همچنين مرجان هاي رنگارنگ در دور و اطراف آن، زيباي و جذابيت اين جزيره ي استثنايي و منحصر به فرد را دو چندان نموده است. چنانچه تصميم گرفتيد در اين سواحل زيبا تني به آب بزنيد، حتما حواستان به عروس هاي دريايي گزنده موجود در اين آب ها باشد! گزيدگي اين جانوران شفاف و عجيب، مي تواند تا چند روز پوست شما را بسوزاند و اذيت تان كند.

جزيره ناز در قشم

دره ي عجيب ستارگان

در فاصله ي 5 كيلومتري ساحل جنوبي جزيره ي قشم، روستاي بركه خلف واقع شده است. يكي از زيبا ترين و منحصر به فرد ترين جلوه هاي فرسايش زمين در شمال روستاي بركه خلف قابل مشاهده است. همچنين اهالي منطقه و مردم محلي روستا، اين روستا را استاله نيز مي نامند. اما به دليل وجود پديده ي كم نظير و منحصر به فرد زمين شناسي، نام دره ي ستاره ها بر اين روستا جا افتاده و ماندگار شده است.

به دليل وجود انواع حجم هاي گوناگون، شكل ويژه و خاص دره و همچنين پديده ي فرسايش موجود در اين دره، به هنگام وزيدن بادهاي تند و حتي گردش هوا در لابه لاي حفره ها و ستون هاي موجود در دره ي ستاره ها، توليد صدا مي كنند؛ اهالي منطقه و مردم محلي به دليل اين صداها، اعتقاد دارند كه همراه با تاريك شدن هوا، دره ي ستاره ها محلي است براي آمد و رفت اجنه و ارواح! بنابراين شب هنگام از ورود به اين دره و حتي آب خودداري مي كنند. از راهنماي تور قشم بخواهيد شما را به اين دره نيز ببرد تا با عجايب آن آشنا شويد.

دره ي ستاره ها از منظر علمي، در واقع يك ناحيه ي فرسايش يافته در طول قرن ها آنهم به دليل عبور آب هاي سطحي، تند باد ها و همچنين رگبارهاي فصلي مي باشد. در بخش شمالي منطقه، فلات اوليه اين منظر به صورت كم و بيش دست نخورده در ارتفاعي بين 7 تا 15 متر از كف دره، باقي مانده است؛ جنس اين فلات از جنس سيمان آهكي سست با ماسه سنگ و پر از پوسته هاي فسيلي مي باشد. از ديگر مواردي كه در اين دره مشاهده مي شوند عبارتند از ستون ها و ستونك هاي فرسايش يافته، مخروط هاي نوك تيز، تيغه ها، آرك ها و همچنين ديوارهاي نواري و…

به دليل سست بودن جنس مواد تشكيل دهنده ي لايه هاي فرسايشي، مي توان انتظار داشت پس از هر بار بارندگي شديد و وزش تندبادها (كه اين اتفاق به ندرت مي افتد) تغييراتي اساسي و مهم در مورفولوژي اين دره و مناطق اطراف آن، صورت پذيرد.

 

دره ستارگان قشم